2005 Porugal - Algarve

Naar Portugal

Vrijdag 3 juni 2005

We vertrekken met z’n vieren vanaf Eindhoven Airport naar Faro (Algarve); lekker makkelijk zo’n vliegveld bij je woonplaats.
Aangezien het in Portugal een uur vroeger is, alles op tijd verloopt, en ook op het vliegveld van Faro alles goed geregeld is , zijn we rond half vier plaatselijke tijd in ons Riu Hotel in Olhos d’agua. Het hotel is pas een paar maanden open en dat is te zien ook: alles ruikt nog als nieuw en ziet er onbeschadigd uit.

Het hotel heeft maar 4 verdiepingen en ligt boven op een klip. Het strand is dan ook vele meters naar beneden.

Inchecken verloopt ook vlot (met een glaasje welkoms champagne) en we ontvangen de sleutels van kamer 1081 en 1085 (1e etage).

We hebben uitzicht op het zwembad en de zee, niks mis mee dus.
Snel het meest noodzakelijke uitpakken en dan naar het terras van de zwembadbar. Heerlijk zo’n biertje in het zonnetje.
De opzet van dit Riu hotel is grotendeels hetzelfde als bij de andere Riu hotels die we al bezocht hebben, dus we voelen ons er zo thuis.

Even opfrissen en dan door naar het 1e diner om half zeven.
De 1e avond wordt je altijd even speciaal ontvangen en naar je tafel gebracht; deze tafel houdt je dan de rest van je verblijf voor het diner.

De buffetten zijn overvloedig en zeker zo’n eerste avond wil je van alles uitproberen en eet je dus veel en veel te veel.
Koffie na op het terras buiten en daarna een potje kaarten in de lounge.
Het “huisorkest” speelt vanavond. Een enkel paartje waagt zich op de dansvloer, maar meestal niet voor lang.

Riu Hotel in Olhos d’agua

Zaterdag 4 juni 2005
Geen speciale plannen nog voor vandaag.
Lekker uitslapen en ontbijten; ook nu weer een uitgebreid buffet met, voor de liefhebber, champagne in overvloed.
We besluiten de omgeving rond het hotel een beetje te verkennen en komen via de aangrenzende appartementen van Riu op een (lastige) trap naar het strand toe.
We klauteren dezelfde weg terug en gaan via de weg aan de andere kant van het hotel naar een klein strand waar ook de schippers van het dorp hun bootjes en materiaal hebben liggen. Hier drinken we koffie in een zaakje van een Engelse dame.

De meeting met de hostess is om twaalf uur in een lokaal kroegje. We krijgen sangria en de hostess vertelt over de diverse excursie mogelijkheden. Dit zijn er niet al te veel en er is niets van onze gading bij.

Daarbij komt dat we vanaf zondag vier dagen een auto gehuurd hebben en dus zelf op pad gaan.
Na de meeting terug naar het hotel.

We besluiten met z’n tweeën nog op verkenning te gaan op de klippen achter ons hotel en in het dorp.

Hier lopen we verschillende keren vast in de straatjes, maar tenslotte vinden we toch de supermarkt waar we eigenlijk naar op zoek waren.

We nemen wat drank etc. mee.
Teruggekomen in het hotel lonkt het zwembad. De temperatuur van het water valt wat tegen, maar na even doorzetten is het toch wel heerlijk.

Ondanks dat we ons goed ingesmeerd hebben, heeft de zon goed zijn best gedaan op onze (bleke) huid en sporen nagelaten.
Tijd voor een biertje, omkleden en op naar weer een heerlijk diner met koffie na.
We kaarten vanavond op een van de kamers; wat tafels en stoelen verzamelen, drankje erbij en het grote gokken kan beginnen.

Zondag 5 juni 2005

Benagil

Afspraak was dat de auto om tien uur gebracht zou worden, maar om half tien staat hij al voor de deur.
De nodige formaliteiten worden afgehandeld en om tien uur kunnen we al vertrekken.

We hebben een klif wandeling in de buurt van Benagil uitgezocht in het Sunflowers boekje; op papier is de wandeling 10,8 km lang en duurt 2 uur en 40 minuten.

Benagil ligt op ongeveer een uurtje rijden; het is rustig op de weg en we hebben de tijd om van de rit te genieten.

We parkeren bij restaurant O Litoral waar we ons tijdens de koffie voorbereiden op de wandeling. We worden al gewaarschuwd dat het wel warm is om te lopen.

Ondanks de routebeschrijving komen we er niet altijd helemaal uit. Al snel missen we ergens wat en lopen een stuk om.
De wandeling op zich is schitterend; je loopt bijna steeds aan de rand van de klif met prachtige uitzichten op strandjes, rotsformaties en zee.

Na een uur komen we bij een strandtent op het Praia da Marinha en kunnen even lekker wat fris drinken.
Daarna gaat het weer verder waarbij een windje zorgt dat het tijdens het lopen niet al te warm is.

Het einddoel is de kerk van Nossa Senhora da Rocha maar na 2 uur wandelen hebben we dit nog niet bereikt en volgens de beschrijving zijn we dan nog wel even onderweg. Dorette zit er echter een beetje doorheen en we besluiten terug te gaan.

Op de terugweg vallen ons pas de oranje stippen op die regelmatig op de stenen zijn aangebracht. Door deze te volgen zijn we in vijf kwartier terug bij het startpunt.

We bestellen wat kouds te drinken bij het restaurantje en de ober stelt voor dat we een portie knoflookgarnalen met frites en salade nemen. Dit lijkt ons wel wat en we krijgen brood met allerlei lekkers vooraf.

Het eten is heerlijk en we komen weer helemaal bij.
Rond half vijf zijn we terug in het hotel en nemen een duik in het zwembad.
Daarna volgt weer het diner, de koffie en de kaartronde.

westkust

Maandag 6 juni 2005 Auto rondrit langs de westkust

Vanuit Olhos rijden we naar Albufeira vervolgens naar Lagoa, richting Portimao naar Praia da Rocha. Vervolgens bezoeken we het oude stadje Lagos en rijden we naar het meest zuidelijke stuk vaste land van Europa Kaap St. Vicente. Met zijn beroemde vuurtoren. En natuurlijk treffen we het weer de vuurtoren wordt gerenoveerd en is gesloten.

We hebben hier een schitterend uitzicht over de klippen.

Via Vila do Bispo rijden we terug richting Aljezur, van daaruit gaan we naar Carrapteir een klein gehucht van hieruit rijden we de bergen in naar Moschique. We zitten hier 500 meter hoog met ook nu weer schitterende vergezichten, alleen nu over het binnenland van de Algarve.

We dalen af richting Portima en rijden over de snelweg terug naar Albufeire. Om 17:30 uur komen we aan in het hotel. Het was een zeer geslaagde dag. Vooral het binnenland en de bergen van de Algarve hebben indruk op ons gemaakt.

Wandeling in Alte

Dinsdag 7 juni 2005 wandeling in Alte

Na het ontbijt vertrokken we om 10:30 uur met de auto naar Alte.

We rijden over de N270 naar Padere. In Padere dienen we de N270 te vervolgen naar Margaida. 15 minuten na Padere komen we erachter dat we verkeerd zitten. We rijden terug naar Padere. Hier zien we dat de wegwijzer naar Sante Margarida maar aan een kant staat aangegeven.

We vervolgen nu de N270. We passeren een ezelkar en een schaapsherder die net zijn kudde laat over steken over de N270.

Om 11:15 kwamen we aan in Alte. Onze wandeling start bij de kerk, dus dachten we bij de kerk te kunnen parkeren. Dit lukt niet, Alte is een klein bergdorp en parkeren kan alleen buiten het centrum.

We drinken een kop koffie tegenover de overdekte groente en vis markt.

Om 11:30 uur starten we de wandeling 12 uit de Sun Flower Wegwijzer. Ht is vandaag erg warm ongeveer 36 graden. Precies 30 minuten klopte de routebeschrijving, daarna kon ook het kleine kaartje in het boek ons niet meer helpen. In totaal hebben we ongeveer 90 minuten in dit gebied gelopen. Niet de aangegeven wandeling maar een tocht die ons regelmatig mooie vergezichten opleverden.

Terug in Alte hebben we ons opgefrist bij de bron. Deze vind je bij de 1e parkeerplaats bij Fonte. Het bronwater komt hier lekker koud uit de muur.

Terug in het hotel hebben we lekker geluierd aan het zwembad. Om 19:00 uur gingen we eten in het grill restaurant.

Faro

Woensdag 8 juni; een dag in Faro

Enkele foto’s van deze dag. Opvallend in Faro zijn de vele Ooievaars die hier rondvliegen.

Het oude centrum maar ook de nieuwe winkelstraten zijn de moeite waard om te bezoeken.

Helaas hadden wij onvoldoende tijd om een bezoek te brengen aan het Natuurpark Ria Formosa. Wil je hier naar toe gaan neem dan de boot van 10:00 uur of 11:30 uur. Er gaat ook nog een boot om 13:00 en om 16:15. Houdt er rekening mee dat de laatste boot al om 18:00 terug vaart.