-->

Navigatie

Zoeken

Donderdag 8 juni 2006 en Vrijdag 9 juni 2006
De reis en eerste dag in Kuching

Vanuit Eindhoven hebben we de trein van 07.57 uur naar Schiphol, aankomst rond half tien.
Er staat al een lange rij voor de incheckbalie en die gaat niet snel.
Het inchecken duurt ong. 45 minuten, maar dan zijn we wel meteen ingecheckt voor Kuching.
Ook voor de douane staat een lange rij, waardoor we nog net tijd hebben voor een kop cappucino alvorens we door moeten naar de gate.
Om 12.30 uur vertrekt onze vlucht; we dachten te reizen met KLM maar dit blijkt een gezamenlijke vlucht te zijn en daardoor vliegen we toch met Malaysia Airlines.
Rij 37 hebben we, de laatste rij voor een tussenschot, dus niemand achter je die aan de stoel zit te trekken en redelijk wat beenruimte.

We hebben ieder een eigen beeldscherm met allerlei mogelijkheden. Het is een rustige vlucht met rustig publiek.
Aankomst in KL om 06.15 uur. Met de aerotrein gaan we van international naar domestic flights.
Dit gaat allemaal erg snel en nu hebben we wat meer tijd voor een lekkere cappucino op Maleise bodem.
Het vertrek naar Kuching is om 08.30 uur, waar we om ong. 10.00 uur aankomen. Nu moeten we weer door de douane en dit betekent weer een formulier invullen (nummer 2).
Ook de paspoorten worden weer gecheckt maar uiteindelijk kunnen we toch onze koffers ophalen.

"The waterfront" met uitzicht op Holiday Inn

We worden opgewacht door Susan die ons naar het hotel Holiday Inn Kuching brengt. We zitten amper in het busje of ze begint met haar verhaal over de komende dagen en we krijgen meteen alle resterende tickets in onze handen geduwd.

Voor wat betreft het eten in Kuching raadt ze ons Topspot aan, een groot sea food center met veel restaurants die allemaal sea food verkopen.

Wanneer je van vis houdt zit je bij Topspot goed

Bij inchecken in Holiday Inn blijkt er geen Boelens bekend te zijn, maar wel Mr. Hendrikus.
kamer 934 is de onze, eem ruime kamer op de 9e verdieping met uitzicht op de Sarawak rivier.
We zijn wel toe aan een opfrisbeurt, maar daarna gaan we toch al snel naar buiten voor een korte wandeling langs het Waterfront, een boulevard langs de rivier met allerlei verkoopstandjes, terrasjes en restaurantjes.
We eten en drinken wat bij een leuk tentje aan het water. Heerlijk warm is het buiten na de kou in het vliegtuig.

De veerpondjes aan de Waterfont

De veerpondjes aan The Waterfront

Harrie valt spontaan in slaap bij een kopje Chinese thee (toch niet sterk genoeg). Daarna lopen we nog een stuk door om op een bankje lekker verder van het weer en het uitzicht te genieten en een beetje te slapen.
Daarna via de winkeltjes aan de straatkant terug naar het hotel. We genieten van het welkomsdrankje (en happy hour) in het hotel; hier zijn ze volop bezig met de voorbereidingen van het WK voetbal.
Ondanks dat Maleisie niet meedoet leeft het evenement hier enorm. Veel restaurants en hotels zenden de wedstrijden tot midden in de nacht uit en iedereen weet wel iets van het Nederlands elftal.

Voor het eten doen we nog even een dutje op bed en bellen even met het thuisfront om te melden dat alles OK is.
Rond zevenen lopen we naar het Seafood Center; de diverse obers proberen je hun eettentje in te lokken. We komen hier toevallig 2 Nederlanders tegen die we al in het vliegtuig ontmoet hadden en zij hebben al een goede ervaring met 25 Bukit Mata.
Op de stand kun je aanwijzen welke vis je op je bordje wilt hebben, met welke groenten en rijst of noedels. Harrie gaat voor de reuzengarnalen en Dorette voor de cotfish. Je betaalt alles per gewicht.
De drank komt dan weer van een ander standje en we nemen een grote fles bier met z'n tweetjes.
Als we gaan zitten is het nog vrij rustig bij de diverse tentjes, maar binnen een kwartier zit zowat alles vol; hier eten is een populaire bezigheid van zowel toeristen als locals.
De reuzengarnaal smaakt Harrie goed en hij neemt er nog 2, maar dan zit hij ook wel bomvol.
De reuzengarnalen kosten ons totaal RM 28, mijn cotfish ook, en met de groenten en rijst komen we totaal op RM 81; niet echt goedkoop denken we.
Ook het bier is in Maleisie naar verhouding enorm duur, de fles van 650 ml kost RM 13, terwijl softdrinks en juices maar 3 of 4 RM kosten.

Om het eten een beetje te laten zakken nemen we de Waterfront by night; maar het is rustig vanavond. Hier en daar wat jongeren op een bankje maar in de eet- en drinktentjes is weinig te doen.
Dus maar terug naar het hotel voor een afzakkertje; we hebben geluk want omdat het WK begint is het de hele avond happy hour (2 halen, 1 betalen).

Dag 3 Sightseeing Kuching 10-6-2006