-->

Navigatie

Zoeken

Vrijdag 23 juni Sepilok en Sukau

Voor de verandering eens een vroege wake up call om 05.30 uur. Daarna om 6 uur een ontbijtje en om half zeven zitten we al weer in de boot richting Sandakan. We krijgen te horen dat er afgelopen nacht 15 leggingen van schildpadden zijn geweest met totaat 1162 eieren. De legging die wij gezien hebben ligt dus ruim boven het gemiddelde.

Om half acht zijn we weer op het vasteland en gaan nu met de bus naar het Sepilok rehabilitatiecentrum voor Orang Utangs.

Met de boot zijn we weer terug gegaan naar Sandakan en we gaan nu naar Sepilok.

Allereerst is er om 08.30 uur een videopresentatie over het werk dat op Sepilok verricht wordt. Het park is vanaf 9.00 uur open,  en via een houten pad lopen we op ons gemak naar de voederplaats waar de ranger om 10.00 uur zal komen. Voor half tien meldt de eerste orang utang zich; hij wordt van alle kanten gefotografeerd maar blijft er rustig onder. Tegen tienen is er meer beweging in de bomen en als ze de ranger met eten horen komen ze via de bomen en touwen naar het platform.

Zowel orangutan als makaak apen spelen en vechten om de bananen Dit duurt ongeveer 20 minuten, dan verdwijnen ze weer.

Voor ons is het dan eigenlijk ook afgelopen en via het houten pad lopen we weer naar de uitgang.
Verder is er niets te zien van het rehabilitatie programma etc.; voor ons een beetje tegenvallend, we hadden hier wat meer van verwacht.

De bus brengt ons terug naar Sandakan voor een heerlijk lunchbuffet in het Sandakan Hotel. Om 13.00 uur gaan we weer terug naar de jetty (steiger) voor de riviertocht naar Sukau. Er voegen zich 2 Engelse stellen bij ons gezelschap en totaal zijn we nu met 12 personen.
Onze gids Remi meldt zich ziek en wordt al snel vervangen voor onze nieuwe gids Jumaidi. Samen met 2e gids Rex is dit onze begeleiding voor de komende dagen.
Het eerste uur varen we met ong. 40 kilometer per uur over zee, daarna gaat het verder via de rivier Kinabatangan. Onderweg hebben we een kleine motorstoring en moet er wat water handmatig geloosd worden.

Met de boot gaat het nu verder naar Sukau. Dit is checkpoint Mumlang. Iedere boot op de Kinanangan rivier moet geregistreerd worden.

Met de boot gaat het nu verder naar Sukau via checkpoint Mumlang. Iedere boot op de Kinanangan rivier moet zich hier melden alvorens verder te mogen.

Aankomst in Eco-lodge Sukau Rainforest.

Rond 16.00 uur arriveren we in Sukau Rainforest Resort; het welkomsdrankje staat al klaar.
Zo ook de thee en de gefrituurde banaan.

We worden verwelkomd door het personeel, de gasten zien de eerste apen al springen.

Onze kamer vinden we wel erg klein. Een langer verblijf is niet echt aan te bevelen in deze te kleine kamers.

De kamer is klein en primitief; 2 1-persoonsbedden, geen kast, geen stoel, en een simpele badkamer/douche. Van dit resort hadden we voor wat betreft de kamers wat meer verwacht, maar 2 nachten is wel vol te houden. We blijven dan ook niet lang op de kamer en gaan snel voor een biertje, en daarna de privé river cruise.

's Avonds maken we een river cruise en zien veel diverse diersoorten waaronder de bijzondere Proboscis aap (de neusaap)

De overige leden van onze groep gaan in 1 boot, maar wij gaan samen met Rex en de bootman de rivier op. We zien al snel diverse diersoorten waaronder de bijzondere proboscis aap (de neusaap), maar ook makakapen laten zich rond deze tijd langs de waterkant zien. Verder spotten we de zeer fraaie vogels kingfisher en Oriental darter, maar ook een mangrove snake ligt op een tak een dutje te doen.

Ook zien we een Mangrove slang in de boom liggen.

Zoek in bovenstaande afbeelding de slang.

Vooral de apen komen tegen zonsondergang naar de rivieroevers en het is schitterend om ze te zien springen en spelen in de bomen.
We zijn om half zeven terug, nemen een snelle douhe en trekken onze sarong aan (verplicht voor dames en heren tijdens het diner).

Dineren is verplicht in een sarong.

We gaan naar de lounge voor een drankje en na 3 slagen op de gong om 19.30 uur eten we met z'n allen aan de rivier. Het eten is goed, er is zelfs beef en aardappels (heerlijk voor Dorette).

Na het diner is er een slide show over het resort, die niet geheel vlekkeloos verloopt. Na afloop is iedereen moe en gaat naar de kamer. Het is nog even onrustig maar daarna alleen nog geluiden van de jungle.

Dag 17 Sukau rainforest 24-6-2006