-->

Navigatie

Zoeken

Vlucht OR 464

Vanochtend lekker uitgeslapen en een uitstekend ontbijt gehad in het Malla hotel.
Bijna de gehele Nederlandse groep is deze morgen een vlucht maken naar de toppen van de Mount Everest.
Wij hebben niet voor deze extra optie gekozen, maar kunnen nu op ons gemak de koffers opnieuw indelen.

Dorette gaat nog even met Fien en Rita de wijk Thamel in voor het kopen van de laatste souvenirs.
2 zijden kussenhoesjes is het resultaat.
Bij het verlaten van het hotel zien we dat de straat helemaal afgezet en autovrij is; er is zojuist een demonstratie geweest van waarschijnlijk Maoisten.

De rest van de dag wordt besteed aan de lunch en aan wat lezen; de tijd tot het ophalen om naar het vliegveld te gaan moet toch worden opgevuld.

Om 15:35 uur vertrekken we met de groep in het bekende busje naar het vliegveld.
We komen richting het vliegveld vast te zitten in het verkeer, omdat er een studentendemonstratie aan de gang is, ze hebben een kruispunt afgesloten.
De chauffeur van het busje besluit om te keren op een weg die helemaal dicht staat, het is de chauffeur met bijrijder wonderwel gelukt. We kunnen nu via een omweg door het drukke verkeer van Kathmadu naar het vliegveld rijden.

Na 45 minuten komen we aan op het vliegveld en sluiten we aan in de rij van Comfort Class. In totaal staan we 75 minuten in deze rij. In het hotel hebben we de koffers gewogen omdat volgens Yvonne erg streng opgelet wordt, iedere kilo overgewicht kost je €8,00 extra.
Onze koffers kunnen niet gewogen worden omdat het digitale display niet meer in de weegschaal zit. De computers voor het inchecken werken erg traag. Na iedere toetsencombinatie duurt het lang voordat er weer een regel op het scherm verschijnt.

Hierna gaan we zonder problemen door de douane. We pakken in het restaurant wat te drinken.
Even later zien we een enorme rij staan voor de controle van de handbagage. Een aparte rij voor dames en heren. Ongelooflijk chaotisch, in totaal moet Harrie 3 keer van rij wisselen.

Na de infrarood controle van de handbagage moeten de tassen ook nog opengemaakt worden. In totaal weer meer dan 1 uur in de rij gestaan.

Vervolgens kunnen we naar gate 2, weer een aparte rij voor dames en heren voor een visitatie.
Hierna gaan we de bus in en worden we enkele minuten later afgezet bij het vliegtuig.

Het vliegtuig zou moeten vertrekken om 19:30 uur en we komen om 19:20 uur het vliegtuig binnen. Al snel komen we erachter dat het nog wel even zal duren voor het vliegtuig zal vertrekken.

De captain roept om 19:50 uur om dat het vliegtuig overboekt is, omdat de agent in Kathmandu nog 40 tickets verkocht heeft. Deze vlucht is al een dubbele vlucht ivm de vulkaanuitbarsting in IJsland.

De informatie voorziening in het vliegtuig is van het niveau NS enkele jaren geleden. Informatie vragen heeft geen enkele zin. Volgens de stewardess is de informatie voorziening meer dan voldoende.

Er volgt nog een update om 20:20 uur maar enige informatie over de vertrektijd wordt niet gegeven.

Om 20:30 uur komen de laatste passagiers binnen. Zij hebben 210 euro extra moeten betalen om in de Star Class te kunnen zitten en zo nog mee naar huis te kunnen.
We zijn benieuwd wanneer we nu eindelijk gaan vliegen. We hopen wel dat het vliegtuig vandaag vertrekt omdat ons visum om middernacht verloopt.

Om ongeveer 21:10 uur vliegen we dan eindelijk. Omdat er 40 passagiers meer aan boord zijn, zijn er ook te weinig warme maaltijden. Het cabine personeel heeft besloten om de maaltijden na Bahrein te gaan serveren.
21:10 uur + 4 1/2 uur vliegen + 1 uur tussenstop. Wie heeft er tussen 02:00 en 03:00 uur nog zin in een warme maaltijd?

De vliegreis verloopt verder goed. Gewoon jammer van de slechte informatie voorziening over de te verwachten vertrektijd en de arrogante houding van een van de stewardessen.

27 april dinsdag, dag 17 Aankomst Amsterdam
Volgens het oorspronkelijke schema zouden we aankomen in Amsterdam om 05:05 uur. Dit is 06:00 uur geworden.
Dit is natuurlijk perfect met de geplande en niet geplande vertragingen.
De koffers laten even op zich wachten, maar om 06.45 uur lopen we richting trein.
De rechtstreekse rit missen we net en we hebben nu mooi even tijd voor een echte bak koffie.

We nemen de trein van 07.14 uur en ontmoeten in de trein nog een jongeman uit Nijmegen die 3 maanden alleen door India en Nepal gereisd heeft. Petje af hiervoor; wij vinden dat we in de afgelopen 2 weken al het een en ander meegemaakt hebben, maar als we naar een paar van zijn verhalen luisteren is dat van ons kinderspel geweest.

Uiteindelijk kunnen we om 09.00 uur de sleutel in onze voordeur steken; THUIS !!!

We kunnen terugzien op een geweldige vakantie; aan de ene kant is er de cultuurshock (vooral het gebrek aan hygiene heeft ons erg verrast), aan de andere kant hebben we enorm van de mensen zelf en de Nepalese natuur genoten.
De reis is zeker niet voor iedereen geschikt; de Westerse bril moet direct af en je moet flexibel om kunnen gaan met wat er op je pad komt.

Naar algemene informatie over de reis