-->

Navigatie

Zoeken

Maandag 24 juni Lofoten

Vandaag zijn we een hele dag op de Lofoten en als je hier iets van wilt zien, moet je dit met een bus excursie doen. We kiezen voor de excursie naar de Oostelijke lofoten.

We leggen aan op 2 km van Gravsdal. Aangezien het laag water is kunnen we niet direct aan wal lopen maar moeten we met tenderbootjes een klein stukje water overbruggen. Gezien het grote aantal excursiedeelnemers duurt het lang voor we aan wal staan. We mogen om 09.30 uur in bus 50 stappen en onze reisleider is Craig, een boom van een kerel uit Australië die nu hier beland is. Hij weet veel van de Lofoten en heeft leuke anekdotes en sages te vertellen. Hij doet dat met een duidelijke, rustige stem, waarbij je ook wel makkelijk in slaap valt.

We komen eerst door Leknes, een stadje met 2500 inwoners en met 1 van de 2 winkels op de Lofoten waar je alcohol kunt kopen. Ons eerste doel is Svolvaer, op ong 75 km van het schip. We rijden door een groen landschap, veel meertjes en bergachtig gebied. Op de Lofoten wonen in totaal maar 24.500 mensen.

Craig vertelt ons dat er tussen 300 en 2000 eilandjes zijn, waarvan maar 7 bewoond. 5 daarvan zijn per auto bereikbaar via bruggen. Belangrijkste broodwinning is de visserij en dan met name stokvis (dried cott). Deze moet na de vangst 3 maanden gedroogd worden maar is daarna lang houdbaar.

Om 10.45 uur hebben we onze eerste stop in Svolvaer, een stad met 4000 inwoners en wordt gezien als de belangrijkste stad van de Lofoten. We gaan als eerste naar de Ice Gallery en krijgen daar een dikke jas en handschoenen aan. Binnen is een tentoonstelling van ijssculpturen en een ijsbar waar we een bittertje krijgen. Daarna weer lekker naar buiten waar de zon heerlijk schijnt en we nog wat tijd hebben om door het stadje te lopen. Het is hier toeristisch, maar wel gezellig. Van hieruit zou je heerlijk kunnen wandelen, maar ook een sea eagle safari kan geboekt worden.

Het stadje wordt omgeven door de Vaagekallen, een mooi berglandschap.

Als iedereen weer in de bus zit rijden we 10 minuten naar ons lunchadres bij Storvagan.

Hier staat een lunchbuffet voor ons klaar, met veel visgerechten. Het smaakt ons weer (te) goed. Daarna even genieten van het uitzichtspunt en het bad met de zee otters. Hier moet eigenlijk entree voor betaald worden, Anja en Harrie doen dat ook braaf, maar Dorette loopt per ongeluk gewoon door en wordt ook niet terug gefloten.

We vertrekken hier weer om 13.00 uur en gaan op weg naar het vissersplaatsje Henningsvaer (20 minuten rijden), te bereiken via 2 bruggen en met 400 echte inwoners niet erg groot maar wel heel pittoresk.

Als eerste gaan we naar Gallery Lofoten House voor een multi media show over het gebied.

Via het museum en de souvenirshop kunnen we weer naar buiten en slenteren door het dorpje. Hier zie je nog hoe de stokvis van de rekken wordt gehaald. Op de meeste plaatsen is dit half juni al gebeurd.

Het miezert inmiddels maar koud is het niet.

Om 14.30 uur is het weer de bus in en beginnen we aan de terugreis. We hebben nog 2 fotostops, onder andere bij Hagskaret, waar je de Costa in de verte kunt zien liggen.

Rond half vijf zijn we dan weer terug bij het schip, waar we natuurlijk eerst even een borreltje pakken.

Na het diner nog even naar het deck, de Lofoten laten we langzaam achter ons en we gaan richting zee. De zon schijnt weer volop, ongelooflijk om 22.00 uur s avonds.

De show gaat over de mode door de jaren heen, maar duurt weer iets te lang en wordt weer flauw op het einde.