Weekend Gent

We gaan na een lange tijd weer eens een lang weekend weg.

Vrijdag 11 maart gaan we naar Gent.

We verblijven in B&B Allegra Nova, deze B&B ligt op 500 meter van kasteel Gravensteen, dus bijna in het centrum van Gent.

Na 140 km rijden komen we om 12.15 aan in Gent, we parkeren de auto in parkeergarage Ramen, tegenover de B&B.

We kunnen inchecken tussen 14.00 en 15.00u dus we gaan de eerste wandeling maken in Gent.

Het is een eerste kennismaking, dus we gaan ook naar de plaatselijk VVV om wat informatie op te halen. Er zijn genoeg wandelroutes, deze kun je ook dmv GPX bestanden op je telefoon zetten.

We lunchen in de Dulle Griet, deze kennen we natuurlijk van Suske en Wiske en zien dat het niet alleen een kanon is maar ook een brouwerij.

Ondertussen belt de eigenaar van de B&B en vraagt hoe laat wij er ongeveer kunnen zijn.

Om 14.15u zijn wij in de B&B, zijn vrouw geeft ons de code van de gezamenlijke deur en de sleutel van onze woning op de begane grond.

Het is een kamer inclusief keuken, in de keuken is geen kookgelegenheid.

De slaapkamer ligt direct aan de woonkamer. De badkamer is met douche.

Er is een klein buitenplaatsje, waar waarschijnlijkheid nooit zon kan komen. Hier is ook een sauna, deze is afgesloten en kan tegen bijbetaling aan worden gezet. Alleen staat nergens de prijs vermeld.

Er kan alleen contant betaald worden, hier hadden we geen rekening mee gehouden, de kosten voor 3 nachten zijn 315 euro. Een pin apparaat is vlakbij, maar hier komen alleen briefjes van 5 euro uit. Lang geleden dat ik zo’n pak geld in mijn handen heb gehad.

In Gent, misschien in heel België, is het heel normaal om nog met contant geld af te rekenen, ook in de restaurants. De pinapparaten doen het opvallend vaak niet in restaurants. In cafe’s kun je nergens pinnen of met creditcard betalen.

We installeren ons in de woning en wandelen nog een stukje door Gent. We hebben een aantal restaurant tips gekregen en maken een reservering bij Vosken. Een uitstekend restaurant met goede bediening.

Vrijdagavond is een drukke avond in Gent, we treffen het ook met het weer. Lekker wandel weer, geen regen, dus genieten.

Zaterdag 12 maart

Onze koelkast is redelijk gevuld met ontbijt voor de komende dagen.

Iedere ochtend wordt er buiten de deur om 9.00u een brood mandje geplaatst met broodjes en croissantjes.

Een redelijk laat ontbijt, maar deze aanpassing vinden we prima. We hebben al gezien dat het in Gent allemaal wat later op gang komt.

Na het ontbijt maken we de wandeling; Lekker Gents. Op sommige punten passen we de wandeling aan om net iets meer te zien. In totaal is deze wandeling inclusief onze aanpassingen ruim 11 km.

We passeren Kasteel Gravensteen, maar dat doen we wel vaker omdat deze vlakbij de B&B ligt. We lopen door kleine en grote straten met mooie oude historische panden.

Zo nu en dan lopen we ook een kerk binnen en zien hoe rijkelijk deze ingericht zijn. Waarschijnlijk betaald door de bierdrinkende Gentenaren.

Gent heeft heel veel kerken waarvan de meeste gebouwd zijn door de rijke brouwers.

We gaan naar binnen bij de Augustijnen kerk met de St. Rita kapel voor “Hopeloze gevallen”. Een kapel met een aquarium, wat hier de betekenis van is, ontgaat ons.

Ontzettend rijk versierde kerk.  Ik kom kort in gesprek met de organiste en zij gaat voor ons haar favoriete nummer van Bach spelen. Het klinkt goed, maar na ruim 5 minuten gaan wij toch maar weer verder.

We lopen langs een opvoedingswinkel en een herenkapper inclusief kroeg. Geen gek idee overigens.

Maar ook een winkel waar harpen en violen worden gemaakt. Een winkel waar je een uitrusting kunt huren of kopen om als ridder door het leven te gaan.

Gent staat ook bekend om zijn mooie graffitikunstenaars,

er zijn hier zelfs speciale wandelroutes voor.

We wandelen langs brouwerij Gentse Gruut, gelukkig nog gesloten dus we kunnen hier zonder problemen voorbij lopen.

Gent kent erg veel kleine pleintjes waar op zaterdag markten gehouden worden.

Een belangrijk terugkerend thema is de vlooienmarkt.

We gaan ook nog naar binnen bij de Sint Baafskathedraal. Een enorme kathedraal, het achterste gedeelte is een speciale rondgang, het Lams God, die tegen betaling van 16 euro te bezoeken is. Dat vinden we wel erg veel en doen we maar niet.

In een van de straatjes is het Lams God door graffitikunstenaars uitgebeeld. Advies is om eerst een paar biertjes te pakken en dan dit straatje in te lopen. Heb je genoeg gedronken dan is er nauwelijks verschil.

Het is gebruikelijk om op de Sint Baafsbrug een selfie te maken. Dat hebben we dus maar gedaan.

Natuurlijk gaan we ook nog op zoek naar de Gentse Neuzen (lekkernij op de Groentemarkt.

We lopen nog langs het Frites Atelier waar je een sterrenfriet kunt kopen. Ook hier een lange rij voor een dure frites, maar op dit tijdstip staat bij iedere friet tent een flinke rij.

We passen de route aan om naar de Gentse Gruut te lopen.

Na een proeverij pakken we de route weer op om vervolgens terug te lopen naar de B&B.

Even relaxen voordat we verder gaan met het avond programma.

We dineren bij ??

Daarna pakken we nog een drankje in het kleinste café van Gent,het Galgenhuisje.

Zondag 13 maart

Na het ontbijt lopen we naar het kasteel. We staan er om 9:55 u samen met een echtpaar met 2 kinderen te wachten tot het open gaat om 10.00 uur.

Er zijn twee kassa’s maar beide medewerkers hebben er nog geen zin in. Na een paar minuten gaan de ogen van een medewerkster open. Wij vragen om 2 tickets, helaas is het tijdslot van 10.00u uitverkocht. Om 10.10 u zijn er nog wel plaatsen.

Ik kijk rond, zitten we in Candid camera? Er is nog niemand binnengekomen ook niet via de e-ticket ingang.

Als wij de tickets zouden kopen, kan het stel met kinderen pas om 10.30u naar binnen.

Het is niet erg om 10 minuten te wachten, maar de klantonvriendelijke manier waarop dit allemaal plaats vond was voor ons reden om het kasteel niet te bezoeken.

We wandelen naar het Groot Begijnenhof. Dit is een groot ommuurd complex natuurlijk met een kerk die erg sober is.

Een orkest is hier aan het oefenen voor optreden later op de dag.

Op de deuren staan namen van Begijners die hier woonden,

soms wel erg leuk zoals, Huis van de engelbewaarder, Johannes in de Olie, het huis van Teodora kwamen we ook nog tegen.

We wandelen verder naar het Klein Begijnenhof, maar hier staat niet veel meer. We zijn weer bijna in het oude centrum en pakken eerst nog een kopje koffie.

Hierna gaan we een rondvaart maken over de grachten en kanalen van Gent.

We hadden een hele leuke gids met veel humor die ons veel kon vertellen over de bijzondere gebouwen en gebruiken van Gent.

Hierna terug naar de Dulle Griet, het plan was om een Dulle Griet te bestellen en deze te delen, is n.l. 1,2 liter.

Maar daar trappen ze niet in, ieder een eigen drankje bestellen.

Na het inleveren van een schoen die opgehangen wordt in een mandje aan het plafond krijg ik dit biertje. Lekker van genieten in dit bijzondere cafe, met zijn even bijzondere luchten.

‘S avond eten we een Pizza in het centrum van Gent.

Maandag 14 maart

Verjaardag van Harrie, 4 jaar geleden nog de pensioen leeftijd, nu nog 2 werkzame jaren te gaan.

Na het ontbijt lopen we naar de parkeergarage en rijden we naar huis; onderweg nog wel even tanken natuurlijk.

Al met al een geslaagd weekend in een leuke stad; veel kerken, musea, grachten, horeca.